Vem är kommunen?

Det är valår i år, det har väl ingen missat. Nu kommer det börja bli mer intensivt också, ju närmare sommaren (och sen hösten) vi kommer. Dessutom är det ju val till Europaparlamentet i vår. Så det blir mycket snack om val.

Jag är med i publiknätverket för SR Blekinge (och även Kronoberg tror jag), och fick en fråga från dem idag på mailen. De tar hjälp av publiken för att göra bättre radio, det är en bra idé tycker jag. Nu frågade de vilken/vilka frågor som vi lyssnare skulle vilja ställa till politikerna inför valet. Frågor från väljare i hela landet kommer visas på Sveriges Radios webb och naturligtvis även svaren från politikerna. De frågade även vad vi tycker är viktigast när vi ska välja vilket parti som får våra röster.

Det hade jag väl bara kunnat maila tillbaka svar på, men istället börjar jag fundera på demokrati.. Det har jag väl i och för sig alltid gjort, men när man bor på landet och i en mindre kommun tycker iallafall jag att det blir på ett lite annat sätt. I små byar får man ofta höra att saker och ting är ”kommunens” fel. Jaha, men vem är kommunen då??

Det borde ju vara vi. Det är vi som är kommunen! Tänker jag. Men varför är det inte så? Jo, för att vi har representativ demokrati. Vi har valt folk (politiker) som ska företräda oss, och sen finns det en herrans massa tjänstemän och tjänstekvinnor som ska se till att det politikerna beslutar om ska bli av. (Och dessutom verkar det ibland lite oklart vem det egentligen är som har makten). Representativ demokrati är inte heller en och samma sak, det kan man läsa om på wikipedia i en utmärkt artikel. Jag tycker det är superintressant att läsa om dels synen på att man väljer en ”elit” som sedan ska kunna ställas till ansvar (och då väljas bort i nästa val om folk inte är nöjda) , eller skillnaden på att rösta på en person som företräder det man själv tycker är rätt jämfört med att det visar sig att man i själva verket röstar på ett parti (där alla kommunpolitiker i samma parti eller partisammanslutning gått ihop och bestämt sig för att följa partiprogrammet till punkt och pricka, ingen får rösta annorlunda i kommunfullmäktige t ex).

Det jag själv har märkt är att det på kommunnivå verkar finnas både ”proffspolitiker” och fritidspolitiker. Det kan alltså hända att man tycker att nån verkar helt clueless, och kanske är det också. Men har ändå blivit vald. Det kan man ju iofs tycka om de så kallade ”proffsen” också, att de också verkar helt tappade bakom en vagn (och dessutom inte har någon verklighetsuppfattning). Det finns många som är bra, duktiga och seriösa också såklart. Med politiska åsikter som jag både håller med om och inte.

Men det här med att många i byar pratar om ”kommunen” som nån slags ond byråkratisk kraft, och att det kan stå i tidningar ”kommunen sågade ner Elsas träd av misstag”, sånt blir jag bara så trött av. Jag vill inte att det ska vara så! Jag vill att det ska framgå VEM som gjort fel och sågat ner Elsas träd, annars kan vi ju inte ställa ansvarig människa till svars. (Eller politikerna som kanske hade beslutat något dumt, som att såga ner folks träd). Och jag vill veta VAD ”kommunen” har gjort om man nu är så upprörd över ”kommunen”. VEM som är anställd av kommunen som gjort något, eller VILKA som fattat beslutet. Och vad de tänker göra för att ändra på det som är fel!

Jag förstår att det här delvis har att göra med att en del bara vill klaga. Och då passar det ju bra att kunna skylla på ”kommunen”. Som om man inte själv hade något ansvar. Det tycker jag att man har, och inte bara på valdagen!

Gör nåt själv och sluta gnäll. Och så hjälps vi åt att inte välja stolpskott till politiska uppdrag. Det ska ju vara folk vi litar på och som kan föra vår talan när det gäller viktiga frågor som handlar om oss alla och vilket samhälle vi vill ha. Kanske vågar du själv ställa upp till val? Det tror jag faktiskt att alla borde fundera över, om det verkligen ska föreställa en representativ demokrati! Kanske införa ett obligatoriskt år för alla som kommunpolitiker, som lärare, som undersköterska, eller som lantbrukare? Eller alltihop? Man får väl fantisera! 🙂

Hej svejs!

/ida

 

 

Kommentera

