Det går upp och ner…

Det är ju lite av en gåta varje år när man odlar tycker jag. Ibland är det vissa saker som går jättebra, ibland andra. Ibland går allt jättedåligt. Jag tycker ändå jag kan en del om odling, men det spelar liksom ingen roll. Naturen gör som den vill ändå! Det är väl lite det som är charmen också antar jag..

Här kommer lite blandade bilder från de senaste veckorna! (Det kom med lite hästar också, och de har jag ju inte i trädgården utan på en annan gård i närheten. 🙂 )

Detta bildspel kräver JavaScript.

Okej. Om ni är nyfikna på vad jag odlar så har jag tyvärr inte helt koll på detta själv. Men det som jag kommer på såhär på rak arm är:

Odlingslådorna/bäddar:
Grönkål, morötter, dill, sallad av olika sorter, ruccola, rädisor, mangold, spenat, rödbetor (?), sockerärtor.

Växthuset:
Tomater (tre fyra olika sorter), basilika, persilja, gurka, syltgurka, paprika, chilli, vindruvor, jag har även ett olivträd som bor där inne just nu. Massor av olika sorters blommor, det har jag faktiskt inte odlat förut men i år känner jag mig lite som en tant och tyckte att det kunde vara trevligt. Blommorna jag odlar är: Buskkrasse, eterneller, Ringblom, Praktportlak, Blåvinda, stockros och några till sorter som jag inte kommer ihåg.

Övriga trädgården:
Kryddträdgård, röda vita och svarta vinbär, krusbär, äppelträd, rabarber. Allt det sköter sig själv och mår mycket fint!

Hur går det då?
– Skitdåligt. Haha! Eller nej, en hel del växer och frodas. Men jag är sur över att det gått så himla dåligt med odlingslådorna i år! De brukar ju alltid vara så tacksamma. Rädisor och ruccola brukar komma upp på ett kick. Men i år har det varit helt dött. SALLAD är det enda som går bra! Det brukar ju vara svårt. Så himla märkligt!

Jag har helt enkelt fått så om en himla massa. Men jag hoppas det kommer igång nu. Annars får jag köpa nya frön. Tycker ändå det mesta jag har är jättefina frön från Runåbergs, eller ekologiska skitdyra frön från granngården mfl ställen. Suck. Jorden är fin, jag har både hästgödsel och kompost nerblandat i lagoma mängder, det har varit rätt blandat med sol och regn.. ganska bra temperatur.. ja, det är lite av en gåta. Men det är ju bara testa igen!

Vi vattnar ju odlingarna med sjövatten, och tyvärr hade vår pump förolyckats så hela våren har jag fått vattna med kannor. Det kan ju ha med det att göra tänker jag, även om jag fått rätt mycket hjälp från ovan. 🙂 Nu kan jag vattna rejält iallafall, för nu har vi skaffat en ny pump. I gjutjärn. Så skönt!

Ha det gott!

/Ida

Kommentera

