Skörda och beskära äppelträd

Ursäkta att jag inte har bloggat här på länge! Det får bli lite som det blir. Livet kommer emellan. 😉

Idag kom jag till skott med att beskära vårt lilla äppelträd. Jag älskar äppelträd! Jag har stora planer på att plantera fler. Det verkar ju som att de trivs som attan i vår trädgård. Kul! Jag har egentligen ingen större aning om hur man beskär äppelträd, jag läser lite på nätet och tar reda på ungefär hur man gör, ser till att ha en vass sekatör, och sen går jag ut och börjar lite lagom. Jag försöker se framför mig hur trädet ser ut när det är mycket större, så att jag redan nu ser till att grenarna kommer rymmas, inte har för små vinklar så att de senare kommer knäckas av äppeltyngden, osv.

Redan i år fick vi hysteriskt många äpplen, kanske runt 50 stycken. STOOOOORA!! Och vårt lilla träd är bara fyra år. Förra året fick vi högst 10 äpplen, så nåt måste jag ju göra rätt även om jag mest gissar när jag ansar det. 🙂 Här är en bild från i somras:

IMG_4057Jag tog in de sista tomaterna idag också, nu får det bli marmeladgrytan för dem. Annars går det ju jättebra att lägga gröna tomater i fönstret så de får mogna, men det är ju så galet gott med grön tomat-marmelad med apelsin och ingefära så det får det bli!

Skärmavbild 2014-10-21 kl. 15.18.22

 

Kommentera

